Mając wykupioną polisę ubezpieczeniową na dom lub mieszkanie, czujemy się bezpieczniej – zwłaszcza gdy zakres ochrony jest kompleksowy i obejmuje szkody na mieniu ruchomym i nieruchomym.
Oczywiście nikt nie chce, aby spotkało go przykre zdarzenie, tym niemniej jeśli już ono nastąpi, dobrze jest wiedzieć, jak postępować. Bardzo ważna w czasie likwidacji szkody jest dobra komunikacja z towarzystwem ubezpieczeniowym. Jako posiadacze polisy musimy być także dobrze zaznajomieni z ogólnymi warunkami ubezpieczenia (OWU), w których precyzyjnie określa się warunki odpowiedzialności obydwu stron umowy.
Szkodę najłatwiej jest zgłosić telefonicznie, zbierając uprzednio niezbędne dane w celu usprawnienia kontaktu z konsultantem. W ich zakres wchodzą:
- numer polisy ubezpieczeniowej
- informacja o szacowanej wysokości szkody
- precyzyjne okoliczności jej zaistnienia
- dane kontaktowe służb, jeśli ich interwencja miała miejsce
- informacje o sprawcy szkody
- numer konta posiadacza polisy
Telefoniczny kontakt z ubezpieczycielem jest pierwszym etapem likwidacji szkody. Kolejnym będzie dostarczenie wymaganej dokumentacji (oryginalnej lub poświadczonej za zgodność z oryginałem). Zalicza się do niej:
- formularz zgłoszenia szkody (dostępny na stronie towarzystwa)
- wykaz zniszczonego mienia wraz z potwierdzeniem ich legalnego nabycia
- protokół służb (w przypadku gdy miała miejsce ich interwencja)
- dokument potwierdzający prawo do lokalu
W zależności od charakteru szkody ubezpieczyciel będzie mógł wymagać okazania także innych dokumentów, niezbędnych do sprawnej i kompleksowej obsługi przy likwidowaniu szkody z ubezpieczenia mieszkania.
Dalszy etap stanowi ekspertyza rzeczoznawcy, który skontaktuje się z poszkodowanym w celu ustalenia dogodnego terminu oględzin. W ich czasie zostanie sporządzona dokumentacja szkody (także fotograficzna), która trafi następnie do towarzystwa ubezpieczeniowego. To właśnie rzeczoznawcy należy przekazać dokumentację, o którą poprosi świadczeniodawca w trakcie rozmowy telefonicznej. W przypadku niewielkich szkód niektóre firmy pozwalają na samodzielne sporządzenie dokumentacji fotograficznej i przesłanie jej na podany adres.
Ostatni etap likwidacji szkody z ubezpieczenia mieszkania należy do zakładu, z którym podpisana została umowa. W przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku kalkulacja poszczególnych kosztów zostanie dołączona do decyzji, która jest wydawana zazwyczaj w ciągu czternastu dni od zgłoszenia. Zachęcamy do odwiedzenia strony http://safetyhome.pl/, na której znaleźć można wiele użytecznych porad dotyczących ogólnie pojmowanego bezpieczeństwa w domu.