Kus-Kus
Kus-Kus jest potrawą wywodzącą się z Północnej Afryki, czyli
krajów Maghrebu (arabskiego wschodu), o których opowieści można znaleźć
w Baśniach z Tysiąca i Jednej Nocy. Kus – Kus to jednak coś znacznie
więcej niż tylko danie. Jest to również starożytny rytuał braterstwa, w
którym cała rodzina zbiera się przy specjalnym naczyniu, aby wspólnie
cieszyć się posiłkiem. Zaprojektowane przez pochodzącego z Algierii
Abdi Abdelkadera naczynie Gsâa nawiązuje do tej tradycji. Gsâa to
gliniana okrągła misa ze stożkowatą pokrywką zwieńczoną półksiężycem.
Całość przypomina naczynia używane od setek lat przez mieszkańców
Maroka, Algierii i Tunezji. Naczynia, w których z pewnością jadali
bohaterowie arabskich legend.
Stylowym uzupełnieniem dla Gsâa jest zaprojektowany przez tego samego
designera Couscoussiére – naczynie do gotowania Kus-Kus. Wykonane jest
z nierdzewnej, połyskującej jak fale Morza Śródziemnego stali. Jego
drewniane uchwyty przywodzą na myśl misternie wyrzeźbione boazerie w
pałacach sułtanów z Maghrebu. Pokrywkę Couscoussiére wieńczy
korespondujący z Gsâa półksiężyc – symbol baśniowego wschodu.
Czarodziejska pustynia
Berberowie są tajemniczym ludem zamieszkującym Północną Afrykę.
Zamknięci w sobie i waleczni stworzyli jednak sposób przyrządzania
potraw, bez którego nie byłoby arabskiej kuchni. Jest nim wypełnione
rozżarzonymi jak pustynia węglami naczynie, na którym kładzie się
metalową kratkę. Współczesną interpretacją tego genialnego wynalazku
jest zaprojektowany przez argentyńską projektantkę podgrzewacz do
potraw Bresero. Charakteryzuje go sylwetka nawiązująca do kształtu
baśniowych naczyń oraz przypominający bliskowschodnie arabeski metalowy
wierzchni panel.
Baśniowe miasta
Miasta z Baśni tysiąca i jednej nocy wypełnione są bujnymi
ogrodami, ponad które wyrastają smukłe wierze meczetów. Do tej bajkowej
formy minaretu odwołują się pojemniki kuchenne Kalistò zaprojektowane
przez angielską projektantkę Clare Bras. Wykonane z matowo, jak woda w
fontannach marokańskich pałaców, połyskującej stali śmiało pną się w
powietrze. Przybierają ascetyczne, ale eleganckie formy a ich pokrywki
przypominają dachy arabskich pałaców.