salon   sypialnia   pokój dziecięcy   kuchnia   łazienka   dekoracje   wnętrza   dodatkowe wyposażenie   rtv⁄agd  
Autor: Marta Witkowska, PR i komunikacja SOMFY  Dodano: 2018-02-16

Polskie domy są coraz bardziej inteligentne


Od technologii rodem z science fiction po standard rozwiązań – dziś 70% Polaków uważa, że już za 5 lat nasze domy i mieszkania będą inteligentne. Jedynie 7% osób sceptycznie ocenia prawdopodobieństwo, że smartdom stanie się w bliskiej przyszłości powszechny.



Polacy chcą mieszkać „inteligentnie”. Sterowanie urządzeniami domowymi za pomocą pilota, tabletu czy smartfona z roku na rok zyskuje w naszym kraju coraz więcej zwolenników. Wielu z nich nie wyobraża sobie powrotu do wykonywania codziennych, rutynowych czynności i najchętniej zautomatyzowałoby wszystkie elementy wyposażenia domu. Takie dane płyną z najnowszego raportu firmy Somfy, która po raz drugi zbadała polski rynek domów inteligentnych.

Inteligentny pomocnik w oszczędzaniu
Pojęcie domu inteligentnego nie jest nam obce. Z badania Somfy wynika, że zetknęło się z nim już 84% Polaków. O smartsystemach najczęściej dowiadujemy się z artykułów internetowych (50%).

Smartdom kojarzymy głównie ze zdalnym sterowaniem (43%). Nieprzypadkowo. Dzisiejsza technologia pozwala zarządzać domem inteligentnym z dowolnego miejsca na świecie, o każdej porze dnia i nocy. Wystarczy urządzenie mobilne i połączenie z internetem. Dla wielu z nas smartdom jest także synonimem nowoczesności (39%) oraz… energooszczędności (31%).

O tym, że inteligentny dom potrafi być przyjazny nie tylko dla nas samych, ale także dla naszego portfela, najlepiej przekonujemy się wtedy, gdy za oknem robi się gorąco. Dzięki zastosowaniu czujników temperatury i nasłonecznienia rolety opuszczą się automatycznie i pomogą ochłodzić nasze mieszkanie. Bardziej efektywne wykorzystanie systemów ogrzewania i klimatyzacji błyskawicznie przełoży się na niższe rachunki, a my w skali miesiąca zmniejszymy nasze wydatki na energię nawet o 20%. W chłodne dni dom inteligentny zadziała analogicznie. Dzięki odpowiedniej konfiguracji rolety automatycznie zwiną się po zmierzchu lub o wybranej godzinie, zatem naturalne ciepło nie ucieknie z naszego mieszkania, a my będziemy mogli częściowo ograniczyć zużycie energii.

Cenimy łatwość w obsłudze i wszechstronność

Jaki jeszcze jest inteligentny dom? Funkcjonalny (25% wskazań), wygodny (20%), komfortowy (20%), praktyczny (15%)… Każdemu kojarzy się z czymś innym, jednak skojarzenia są niemal wyłącznie pozytywne. Niemal, ponieważ 5% badanych wskazało, że inteligentny dom może być także skomplikowany? Czy tak jest w praktyce?

Zdecydowanie nie. Wiele urządzeń można dziś instalować samodzielnie, bez potrzeby wzywania fachowca. Instalacja i konfiguracja trwa zaledwie kilka minut, a sterowanie odbywa się z poziomu urządzeń mobilnych, z którymi dziś bez problemu radzą sobie nawet kilkuletnie dzieci. Co więcej, systemy inteligentne nie wymagają przewodów i zajmują niewiele miejsca – przekonuje Radosław Borkowski, dyrektor zarządzający Somfy w Polsce.

Jeszcze kilkanaście lat temu na naszych sąsiadach wrażenie mogła zrobić brama otwierana za pomocą pilota. Dziś mamy alternatywę w postaci odpowiedniej aplikacji na smartfonie, która umożliwia nam zdalne sterowanie bramami wjazdowymi i garażowymi. Czym w pierwszej kolejności chcieliby inteligentnie zarządzać Polacy?

Z badania Somfy wynika, że najważniejsza jest dla nas odpowiednia temperatura, dlatego najchętniej sterowalibyśmy klimatyzacją i ogrzewaniem (89%). Niewiele mniejszy odsetek wskazał na bramę wjazdową (86%), kamery (84%), alarm (84%) i oświetlenie (83%). W przypadku bramy wjazdowej inżynierowie Somfy poszli jeszcze o krok do przodu. Dzięki funkcji geolokalizacji, skonfigurowanej z aplikacją Connexoon Access, brama naszego garażu zawsze otworzy się kilka sekund przed naszym dojazdem do domu i zamknie się automatycznie, gdy już wjedziemy do środka. Chwilę później na naszego smartfona otrzymamy potwierdzenie wykonania zadania. Nie musimy wychodzić z samochodu ani nawet dotykać smartfona.

Popularność rozwiązań inteligentnych nie ogranicza się jednak do urządzeń wymienionych powyżej. Większość badanych chciałaby mobilnie sterować także: żaluzjami, roletami, systemami nawadniania, markizami, oknami czy domofonem. Obecnie zdecydowanie trudniej wskazać urządzenie, którego nie jesteśmy w stanie wyposażyć w smartsystemy.

Smartdom dba o nasze bezpieczeństwo
Choć inteligentny dom kojarzy się przede wszystkim z komfortem i praktycznymi rozwiązaniami, Polacy coraz częściej łączą go także z bezpieczeństwem. Aż 88% badanych jest przekonanych, że smartdom zwiększa bezpieczeństwo domu i domowników. Zauważają to producenci, którzy coraz częściej w swojej ofercie umieszczają całe pakiety systemów bezpieczeństwa, w realny sposób pomagających chronić dom przed nieproszonymi gośćmi i niespodziewanymi sytuacjami.

Na początek warto wymienić czujniki dymu i zalania, które w odpowiednim momencie ostrzegą nas o zagrożeniu, np. wysyłając na naszego smartfona powiadomienie. Systemy bezpieczeństwa są ukryte praktycznie w każdym inteligentnym urządzeniu. Przykład to napęd do bramy, który zapobiega próbom siłowego otwarcia, podobnie działają rolety zewnętrzne. Wyjeżdżając na wymarzone wakacje, możemy przygotować nasz dom jeszcze lepiej. Dzięki specjalnie ułożonemu scenariuszowi TaHoma Premium zadba o to, by nasza nieruchomość nigdy nie sprawiała wrażenia opuszczonej. Kilka prostych ruchów na tablecie lub w smartfonie przed podróżą wystarczy, by każdego dnia rolety i żaluzje odsłaniały się i zasłaniały, a dom z zewnątrz sprawiał wrażenie tętniącego życiem.

Nowoczesna technologia nie musi być droga

Jako najważniejsze kryteria wyboru sprzętu kojarzonego z domem inteligentnym badani wskazali: niezawodność, parametry techniczne, cenę i łatwość korzystania w codziennym życiu. Producenci cały czas wychodzą naprzeciw potrzebom konsumentów i opracowują rozwiązania intuicyjne w obsłudze, wykorzystując proste ikony przyporządkowane do urządzeń. W kolejnych latach należy spodziewać się coraz bardziej zaawansowanych udogodnień. Jednym z najbardziej oczekiwanych będzie możliwość głosowego sterowania urządzeniami domowymi w standardzie. W badaniu Somfy zainteresowanie takim rozwiązaniem wyraziło 53% ankietowanych.

Z roku na rok coraz większą rolę odgrywają także parametry techniczne systemów inteligentnych. Dla przykładu, napędy do rolet czy bram nie działają już tylko cicho i niezawodnie. Oferują zdecydowanie więcej. Można je opuszczać, otwierać czy zamykać w różnym tempie, a funkcja przeciążenia ochroni roletę lub bramę przed uszkodzeniem i zniszczeniem przedmiotów, które napotka na drodze. Inteligentne systemy reagują na temperaturę, światło, dym, ruch i wilgoć – starają się zawsze być o krok przed domownikami, po to, by ułatwić nam życie.

Wraz z rozwojem technologii cena urządzeń utrzymuje się na stałym poziomie. Co ciekawe, podstawowe systemy zarządzania domem inteligentnym, jak Connexoon, można kupić za niecałe 1000 zł.

Smartdom już dawno przestał być technologią zarezerwowaną wyłącznie dla zamożnych fanów nowinek i gadżetów. Dziś za naprawdę nieduże pieniądze można wprowadzić swój dom w nowoczesność. I można to robić sukcesywnie, bo na przykład do TaHomy Premium kolejne urządzenia możemy dodawać stopniowo. Tak więc można zacząć od zautomatyzowania bramy wjazdowej i garażowej, po jakimś czasie do systemu włączyć żaluzje i rolety, a w kolejnym etapie sterowanie ogrzewaniem i klimatyzacją – tłumaczy Radosław Borkowski.

Kwota tysiąca złotych to właśnie ten próg cenowy, który Polacy wskazali jako najbardziej akceptowalny (35% badanych) w kwestii zakupu systemów inteligentnych do swojego domu. Podobna grupa (33%) byłaby w stanie wydać na smarttechnologie nawet 5 tys. zł. Znacznie większe rozbieżności pojawiają się w kwestii wyboru miejsca zakupu. Dziś nie stanowi ono jednak problemu, ponieważ podstawowe napędy kupimy w największych sieciach handlowych. Po bardziej specjalistyczne urządzenia Polacy najchętniej kierują się do instalatorów i salonów partnerskich.


Stajemy się coraz bardziej mobilni
Z badania Somfy wynika, że blisko 3/4 posiadaczy systemu zarządzania inteligentnym domem jest z niego zadowolonych. Zdecydowana większość jest także skłonna polecić innym osobom zakup takiego rozwiązania, a 60% Polaków zapowiada, że wyposażyłoby w smartsystemy swoje nowe mieszkanie.

Dobrą prognozą dla branży jest również badanie „Polska jest mobi”, przeprowadzone przez TNS Polska w 2015 roku. Wynika z niego, że już dwa lata temu 58% Polaków korzystało ze smartfonów, a odsetek ten rósł w ciągu poprzednich lat średnio o 3 punkty procentowe rocznie. Wśród osób w wieku 15–19 lat, 20–29 lat, 30–39 lat współczynnik ten wynosił odpowiednio 91%, 88% i 79%. Autorzy raportu dowiedli także, że za pośrednictwem urządzeń mobilnych coraz częściej dokonujemy płatności, robimy zakupy i załatwiamy sprawy urzędowe. Kwestią czasu jest, gdy na co dzień za pośrednictwem smartfona każdy z nas będzie sterował urządzeniami znajdującymi się wewnątrz domu i w jego otoczeniu.
















© 2004 - 2024 Herbert Grossfuss Media

Kontakt Tagi