Pierwsze skojarzenie z W³ochami to zwykle wino
i makaron, ale Italia jest równie¿ ojczyzn± s³odyczy. Nie by³oby ich
jednak bez owoców. Pierwsze cukierki na ¶wiecie wynale¼li Staro¿ytni
Rzymianie – by³y to otaczane w miodzie suszone owoce. To sprawia, ¿e we
w³oskiej tradycji nie da siê oddzieliæ od siebie bogactwa natury i
ludzkiej inwencji. Nie sposób sobie przecie¿ wyobraziæ tradycyjnych
w³oskich ³akoci takich jak: panforte, torrone, amaretti i panacotta bez
owocowego akcentu. Z tego wzglêdu poczesne miejsce w katalogu Alessi
(zanurzonej w, i nieodró¿nialnej od w³oskiej duszy) zajmuj± naczynia do
serwowania owoców równie dobrze sprawdzaj±ce siê w roli naczyñ do
podawania s³odyczy.
Stefano Giovannoni jest kim¶ wiêcej ni¿ projektantem – to
twórca par excellence. Nale¿y do panteonu wspó³czesnego designu, a
tworzone przez niego przedmioty z miejsca zyskuj± status ikon.
Twórczo¶æ Giovannoniego obejmuje szerokie spektrum tematyczne
rozci±gaj±ce siê od lekkich i zabawnych przedmiotów codziennego u¿ytku,
poprzez eleganckie zastawy sto³owe, a¿ po wyrafinowane artefakty. W tej
bogatej i ró¿norodnej (Giovannoni siêga bowiem do ró¿nych ¼róde³
inspiracji przetwarzaj±c zarówno motywy etniczne, jak i te
nierozerwalnie zwi±zane ze stylistyk± postindustrialn±) nie mog³o
zabrakn±æ ciekawych pomys³ów na serwowanie s³odyczy i owoców.
Marta Sansoni jest pochodz±c± z Florencji architektk± i projektantk±. Miasto z którego pochodzi, i w którym nadal mieszka odcisnê³o swoje piêtno na jej projektach. Zwi±zana ze stolic± Toskanii innowacyjno¶æ i przywi±zanie do tradycyjnej (siêgaj±cej korzeniami renesansu) stylistyki sprawia, ¿e jej projekty charakteryzuj± siê subtelno¶ci± kszta³tu i bogactwem odniesieñ do historii sztuki. Wiele stworzonych przez Sansoni przedmiotów nale¿y do ikon dwudziestowiecznego designu.
Na zdjêciu misa na owoce i s³odycze – Cactus, któr± Sansoni
zaprojektowa³a w 2002 roku. Wykonana jest ona z nierdzewnej,
polerowanej stali dziêki, której jej klasyczna forma zyskuje dodatkow±
subtelno¶æ i nowoczesn± elegancjê. Naczynie nawi±zuje do tradycyjnego
motywu ro¶linnego odwo³uj±cego siê w formie do kszta³tów
popularyzowanych przez mistrzów renesansowego malarstwa. Zbudowane jest
z drobnych, ³±czonych ze sob± oczek w kszta³cie li¶ci. Ca³o¶æ
przypomina znane z obrazów w³oskich mistrzów naczynia: jest pe³na
przepychu i skromna zarazem dziêki swej delikatno¶ci, przez co,
serwowane w niej owoce wydaj± siê byæ bardziej dzie³em utalentowanego
malarza ni¿ natury.