salon   sypialnia   pokój dziecięcy   kuchnia   łazienka   dekoracje   wnętrza   dodatkowe wyposażenie   rtv⁄agd  
Autor:  Dodano: 2010-08-22

Patchwork – kulturowy mix


Wymyślony i doprowadzony do mistrzostwa przez amerykańskich pionierów, uwielbiany przez hipisów, teraz symbolizuje modną wielokulturowość i połączenie inspiracji z różnych stron świata. Chętnie stosują go tacy projektanci jak Patricia Urqiola czy studio Doshi Levien,a w świecie mody chociażby duet Dolce Gabbana czy Emanuel Ungaro.





Powstał  z biedy i oszczędności – żony osadników z Dzikiego Zachodu pieczołowicie zszywały drobne skrawki tkanin, pozostałe z szycia ubrań i zamieniały je w kołdry, poduszki    i narzuty. Z czasem tkaniny zwane po angielsku quiltami stawały się coraz bardziej ozdobne – pojawiało się na nich więcej kolorów, aplikacje, haftowane sentencje. Potem patchwork za jego malowniczość i efektowność pokochali hipisi – koszule, suknie i spódnice z różnobarwnych, wzorzystych materiałów do dziś powracają z każdą falą mody na styl hippie. Od kilku lat patchworki pojawiają się we wnętrzach i w projektach mebli jako wyraz kulturowej fuzji inspiracji czerpanych z różnych kultur i tradycji. Choć nadal kolorowe i pełne zaskakujących zestawień różnych wzorów najczęściej mają nowoczesny charakter.   

Jak wygląda to w praktyce? Np. każdy element mebla tapicerowany jest inną tkaniną. Genialny w swej prostocie pomysł holenderskiej projektantki Helli Jongerius, stworzony przy okazji sofy Polder dla firmy Vitra szybko został podchwycony jako modny trend. Zabawa kolorami i fakturami, charakterystyczne detale – te elementy w wielu różnorodnych interpretacjach możemy zobaczyć w wielu współczesnych projektach mebli.

Patchwork często pojawia się w projektach Patricii Urqioli. Projektantka zafascynowana rzemiosłem próbuje łączyć rękodzieło z nowoczesnymi technikami i materiałami. Zszyte  z kawałków materiału tapicerki foteli Antibodi, połączenie na sofach Shanghai Tips tkanin     w różne, inspirowane Orientem wzory czy dywany Sardinian z połączonymi fragmentami różnych, lokalnych motywów to efekty jej poszukiwań. Również inni designerzy współpracujący z marką Moroso wykorzystują patchworkowe połączenia w swoich projektach. Edward van Vliet w kolekcji Sushi inspirował się warstwami, które spotykamy    w przyrodzie czy architekturze. Warstwy i elementy mebli wyróżnił tkaninami – mimo, że tak różnorodne, wszystkie zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o kolekcji Sushi. Studio Doshi Levien samo w sobie jest kulturową hybrydą – duet składający się z Hinduski i Szkota miksuje indyjski przepych i rękodzieło z technicznymi rozwiązaniami rodem ze Starego Kontynentu, co warto prześledzić chociażby na takich meblach jak Charpoy czy My Beautiful Backside. W Polsce podobne meble znajdziemy np. w ofercie firmy HM Design, której barwne siedziska Aquila i Cetus, tapicerowane tkaninami z kolekcji Souvenir firmy Italvelluti śmiało mogłyby stanąć w nowoczesnym wnętrzu typu fusion inspirowanym estetyką Indii. Pufy Aquila znalazły się chociażby we wnętrzu łódzkiego hotelu Andels, gdzie umieszczone w sąsiedztwie starych maszyn włókienniczych mają przypominać o tym, ze kiedyś była tu siedziba tekstylnego magnata.

Patchwork to ekstrawagancki, wyrazisty wizualnie motyw. Wystarczy popatrzeć na sofy  z kolekcji Les Voyages firmy Roche Bobois czy tegoroczne nowe propozycje Missoni Home prezentowane podczas targów wnętrzarskich w Mediolanie. Barwne łatki potrafią odmienić nie do poznania nawet największy klasyk – jubileuszowa wersja fotela Egg Arne Jacobsena przygotowana na 50 rocznicę jego powstania przez duńskiego artystę Tala R zyskała zupełnie nowy, ‘nieklasyczny” wygląd. Patchwork ma bowiem w sobie coś awangardowego, undergroundowego – jego korzenie sprawiają, że młodzi projektanci postrzegają patchwork jako symbol odrzucenia konsumpcyjnego stylu życia, filozofii reuse, reduce, recycle i ekologii.















© 2004 - 2024 Herbert Grossfuss Media

Kontakt Tagi